Rogaliki maślane

ENGLISH VERSION
HTML tutorial

facebook.com

Mój pierwszy wpis :)
Byłoby miło gdyby nie był ostatni.

Co prawda rogaliczki maślane są raczej daniem idealnym na śniadanie, ale traf chciał, że pierwszy raz robiłam je pewną niedzielną wieczorową porą. I przyznam, że ledwo dotrwały do rana! Co jest w nich takiego, czego brak innym rogalikom? Hmm… Chyba ta „maślaność”. Są delikatne, mięciutkie i, choć zabrzmi to jak frazes prosto z reklamy, rozpływają się w ustach. Jest tylko jeden problem – ciężko przestać je jeść :)
Naprawdę gorąco polecam… na gorąco prosto z piekarnika :)

W związku z tym, że jest to dopiero początek mojej kulinarnej drogi (a przynajmniej taką mam nadzieję), sporą większość przepisów będę czerpała od mojej Baking Guru. Pani Doroto, baaaardzo dziękuję za Moje Wypieki, a jeszcze bardziej za inspiracje :)
Akurat ten przepis zaczerpnęłam stąd…

Składniki na ok. 12 (nie takich małych) rogalików:

  • 3 pełne szklanki mąki pszennej
  • 1,5 łyżki cukru
  • pół łyżeczki soli
  • 20g świeżych lub 10g suchych drożdży
  • 2 jajka
  • łyżka soku z cytryny
  • łyżka oleju słonecznikowego
  • szklanka letniego mleka
  • 60g roztopionego masła (ok.1/4 kostki)

Dodatkowo:

  • 50g roztopionego masła
  • 1 jajko do posmarowania
  • mak

Drożdże:

  1. Z drożdży świeżych przygotować rozczyn (czyli po prostu rozetrzeć je) z łyżką cukru, łyżką mąki i odrobiną ciepłego mleka. Odstawić do wyrośnięcia.
  2. Drożdże suche najzwyczajniej w świecie wymieszać z mąką. – wstyd się przyznać, ale wybrałam drugą opcję ;P

Roztrzepać jajka.
Dodać sól, mleko, cukier i olej.
Stopniowo dodawać mąkę. Można na kilka podejść. Ważne, żeby masa ładnie się wymieszała, więc pośpiech nie jest tu wskazany ;)
Dodać sok z cytryny.
Jeśli decydowaliście się na rozczyn, dodajemy go właśnie teraz.
A na koniec ciepłe (ale nie gorące!) roztopione masło.

Ciasto trzeba porządnie wyrobić*
Jeśli jest zbyt lepkie, podsypać troszkę (!) mąką.
Formujemy ciastową kulę i odstawiamy w ciepłe miejsce** do wyrośnięcia.
Kiedy ciasto mniej więcej podwoi swoją objętość, dzielimy je na ok.12 mniejszych kulek, z których każdą rozwałkowujemy na owalny placuszek. Pani Dorota sugeruje ok.20 cm placuszki. Mnie wyszły troszkę dłuższe :)
Każdy rozwałkowany placuszek smarujemy roztopionym masłem (masła nie żałować!) i zawijamy starając się uformować rogalik (wcale nie takie łatwe!).
Rogaliczki układamy na blaszce zachowując spore odstępy (ja piekłam na dwa razy), smarujemy roztrzepanym jajkiem i posypujemy makiem wedle uznania.

Piec w temp. 200ºC do 30 minut.
Najlepiej jednak poobserwować rogaliki i piec je do momentu delikatnego zbrązowienia.
Studzić na kratce.

Udanych wypieków!

*Porządne Wyrabianie Ciasta – użyć szczyptę siły i duuuuużo dużo serca :)
** u mnie zawsze na ciepłym czajniczku :)

Jedna uwaga do wpisu “Rogaliki maślane

Skomentuj

