Drożdżówki z masą truskawkowo-waniliową

photobucket.com

Ile można się czaić na zrobienie bułeczek? Oj, można. W tym przypadku odczekałam dobry miesiąc zanim się za nie zabrałam. Było kilka podejść, ale zawsze coś wypadło.
Poszłam dzisiaj na ryneczek z zamiarem kupienia jagód, bo przecież wiadomo – jagodziankowy szał (właściwie to na jagodzianki też już się czaję ;P ), a tu jagód ani widu, ani słychu. Jak się człowiek nastawi na pieczenie, nie ma zmiłuj. Kupiły się truskawki, i jak się później okazało, zrobiły się również :)
Przyznam, że moje wykonanie bułeczek (w porównaniu do Dorotowego) pozostawia wiele do życzenia. Samo krojenie i nakładanie ciasta – jakaś masakra! Ale… warto było się powyginać ;P
Słodkie – tak, mięciutkie – tak, delikatne – tak, zrobić je? – tak! :)
Naprawdę godne pożegnanie sezonu truskawkowego :)

Składniki na masę truskawkowo-waniliową (można zrobić dzień wcześniej):

  • 500g truskawek
  • 1/3 szklanki cukru
  • ziarenka z laski wanilii
  • łyżka soku z cytryny

Przygotować truskawki – umyć i odszypułkować, pokroić na małe kawałki.
Do garnka :)
Cukier wymieszać z ziarenkami wanilii. Zasypać owoce. Dodać sok z cytryny i… gotujemy :)
Całość zagotować i zmniejszyć moc palnika. I teraz niech się tak „pyrtoli” ;P
Gotować na małym ogniu trzeba niestety dosyć długo. Ja gotowałam ponad godzinę, co jakiś czas mieszając. Dopiero kiedy masa mocno zgęstnieje (woda powinna elegancko odparować), odstawić do ostudzenia.

Składniki na ciasto:

  • 3,5 szklanki mąki pszennej
  • 10g suchych drożdży (u mnie wyszły trzy płaskie łyżeczki)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • szklanka mleka
  • 110g roztopionego masła
  • 1/3 szklanki cukru
  • 2 jajka
  • niepełna łyżeczka aromatu waniliowego

Makę wymieszać z drożdżami i solą. Odstawić.

Roztopić masło. Podgrzać mleko (żeby było letnie, nie gorące). Jajka roztrzepać.
Jak troszkę przestygnie, masło dodać do mleka. Dodać cukier i jajka. Wszystko wymieszać.

Do mąki wlać naszą mleczno-jajeczną miksturkę :) i zabrać się za wyrabianie ciasta. A to trochę potrwa. Ciasto trzeba dobrze pougniatać aż będzie gładkie, bez żadnych grudek. Moje ciasto po wyrobieniu było nadal dosyć luźne, ale nie dodawałam mąki. Zostawiłam to na później ;) Jak już wyrobimy ciasto, odstawiamy je do wyrośnięcia w jakieś ciepłe miejsce (czyli akurat dzisiaj w Kaliszu wszędzie ;P )

Kiedy zauważymy, że ciasto „wychodzi” powoli z miski, wyrabiamy je ponownie. I tutaj można podsypać troszkę mąką. Ja tak przynajmniej zrobiłam, gdyż ciasto byłoby za luźne do wałkowania.
Formę 30x20cm wykładamy papierem do pieczenia.
Z masy odejmujemy część ciasta (u mnie ok. 200g). Będzie nam potrzebne do wyłożenia spodu formy. Pozwoli nam to uniknąć wyciekania dżemu z drożdżówek :)
A więc :) -> odjąć część ciasta i rozwałkować je na wymiar dna formy. Przełożyć do formy.
Resztę ciasta rozwałkować do uzyskania prostokątu o rozmiarze mniej więcej 40x30cm.
Posmarować naszym dżemem pozostawiając boki ciasta nieposmarowane.
Wygląda trochę jak pizza :)

photobucket.com

Zwinąć wzdłuż dłuższego boku.
Pokroić na 14-15 części.
Bułeczki układać w formie „na boku”, dżemem do góry.
Odstawić na jakieś pół godzinki do ponownego wyrośnięcia.

photobucket.com

Piec w temp. 200°C przez ok. 25-30 minut.

Kto lubi niech lukruje.
Ja tak średnio, więc i tego lukru tak średnio dałam.
Co za dużo, to niezdrowo :)

Lukier:

  • szklanka cukru pudru
  • 3 łyżki wrzątku

Cukier rozetrzeć we wrzącej wodzie do uzyskania gładkiej masy.

No, trochę to skomplikowane było, ale warto!
Smacznego!

photobucket.com

Jedna uwaga do wpisu “Drożdżówki z masą truskawkowo-waniliową

Skomentuj

